6 mei 2022

11 mei 2022 - Nazaré, Portugal

Vanaf de camping Villa Nova de Milfontes vertrekken we via Sines, Comporta, Setubal naar Costa da Caparica. Een hele mooie rit. Onderweg alleen gestopt voor de koffie en de bammetjes.  Bij camping Orbitur was het even zoeken naar een geschikte plaats. Konden niet naast elkaar, maar beide uiteindelijk een mooi plekje gevonden.

7 mei:

Vandaag staat Lissabon op de rol. Is een mooie verbinding vanaf de camping. Met de fiets naar de veerboot

20220507_195931_resized20220507_100451_resized

(10 minuutjes) en dan ben je zo over en arriveer je in de wijk Belem. We besluiten om te splitsen daar Drimcka niet in het OV mag.

Belevenissen Corrie en Willem:

Wij zijn met het ov de boel gaan verkennen, en ja hoor daar rijdt een Portugees trammetje

20220507_150353_resizedIMG-20220507-WA0000

Snel ingestapt (we hadden een kaartje waarbij je alle ov kon gebruiken). We reden door de smalle straatjes (zie video) waar soms de voetgangers plat tegen de muur moesten gaan staan anders kon de tram er niet door. Veel mooie dingen gezien en terrasjes gepakt en bij het restaurant bij de haven van de veerboot gegeten. Bij de veerboot kwamen we elkaar weer tegen en konden we weer met z’n 4 en terug naar de camping.

Belevenissen Dick en Irma:

We gaan Lissabon met de fiets verkennen. Het klooster, de basiliek

IMG_4354IMG_4361IMG_4375

, parlements gebouwde gele trammetjes, de schuine straten. Pfff wat een klim elke keer, maar ook dalen, volop in de remmen. Ook heerlijk langs de Taag gefietst. Het was 28 graden dus het verkoelende windje van het water was heerlijk. ’s-Avonds bij de haven gegeten waar vele catamarans binnen kwamen.

8 mei:

Wasdag: alles weer schoon voor de volgende ritten. ‘s Middags op de fiets naar het strand waar het heel druk was. Nog een Lab Adventure gedaan en wat gedronken met uitzicht op de zee. ,s Avonds nog lang buiten kunnen zitten.

9 mei:

Corrie en Willem gaan de rit vervolgen, Dick en Irma willen nog een dagje blijven. We zien elkaar over een paar dagen weer.

Belevenissen   Corrie en Willem:

Op weg naar Peniche. 1 e stop : uitzichtpunt Cabo da Roca en lekker geluncht. Volgende stop zou Sintra zijn, daar wilde we de paleizen bekijken, maar helaas werden we door de politie weggestuurd. Was heel druk in het plaatsje. ( al het verkeer mocht er niet in ). Hierdoor zijn wij eigenlijk op een hele mooie en leuke route terecht gekomen. Volgende stop is Mafra. Hier een prachtig Paleis

20220509_15523420220509_155029

bezocht. Daarna door naar Ferrel een klein vissersdorp waar de touwtjes nog uit de deur hangen. Nostalgisch😉.

20220510_114238_resized20220510_095915_resized

Belevenissen Dick en Irma:

‘s Morgens met de fiets de berg op waar we op uitkijken.

IMG_4380IMG_438120220509_113758

Heel steil maar in de sport stand van de elektrische fiets goed te doen. Mooi uitzicht over het stadje en je kon de camping zien. Ook Lissabon was goed te zien. Er lag ook een inmens grote bunker. Weer naar benedenwaarts we een obstakel tegen kwamen. ‘s Middags naar het strand waar Drimmie heerlijk heeft kunnen zwemmen.

20220505_142211

Het water was nog wel fris maar te doen als je eenmaal door was.

10 mei:

Belevenissen Corrie en Willem:

Na overnacht te hebben in Peniche op weg naar Obidos. Een waanzinnig mooi en vriendelijk stadje met kleine straatjes

IMG_4425

en een imposant kasteel.

20220510_134939_resized20220510_133403_resized

Wat er nog van over is , is zeker een bezoek waard. Volgende stop is Nazaré. Hier zijn we met de tandradbaan

20220510_16391820220510_161906_resized20220510_163913

naar een hoger gelegen plek met een geweldig uitzicht. Op zoek naar de camping bleek deze vol te zitten tot 16 mei. Dan maar een stukje terug naar een andere camping waar wel plek vrij is.

Belevenissen Dick en Irma:

Vertrokken van de camping in Costa da Caparica. Eerst even langs de Intermaché op de proviand weer aan te vullen. Daarna met klotsende oksels de brug over naar Lissabon.

IMG_4353

De tolbadge werkte goed. We nemen de alternatieve route: na de brug richting Cascais, een schitterende kustweg met een mooi uitzichtpunt Cabo da Roca

20220509_114004_resizedIMG_4390

, daarna via Guincho, Colares naar Sintra, een stadje waar het koningshuis verschillende paleizen

20220510_14035620220510_140622

heeft. Daarna door naar Mafra met een groot paleis annex klooster, helaas niet geopend. We maken een tussenstop in Peniche. Er zoveel te zien op deze reisdag dat het niet in 1 rit te doen is.

11 mei:

Belevenissen Corrie en Willem:

Lekker een rustdag en genoten van het zonnetje.

Belevenissen Dick en Irma

Vanuit Peniche naar Ferrel. 2 e vissershaven van Portugal. Leuk strandje waar uiteraard weer surflessen werden gegeven. Door naar Obidos. Mooiste geheel intact gebleven middeleeuws stadje van Portugal. Heel gezellig stadje met een mooi kasteel erbij. Door naar Nazaré.

IMG_4428

Een toeristische badplaats met een heel groot strand en hoge golven voor  surfers. We mochten de zee niet in, de rode vlag was gehezen. Eerst beneden rond gewandeld en daarna naar boven met een tandradbaan. Drimmie mocht ook mee, ze moest in een bench

IMG_4447IMG_4448IMG_444220220510_112753

Vond ze eerst niet leuk maar later gaf ze zich over en ging ze liggen. Boven mooie uitzichten op zee. Wat een golven (zie video) we hoorden een gids vertellen dat er vaak hoge golven waren van wel 30 meter hoog. Camping opgezocht en weer verenigd met Corrie en Wim.

1. Aat & Bea:
    12 mei 2022
    Wat veel gezien en prachtige foto's gemaakt.👍
  2. Michelle Goedhart:
    12 mei 2022
    Jee wat een hoop gedaan, denk dat jullie toe zijn aan vakantie :) ! Ziet er mooi en zonnig uit, lekker genieten nog!
  3. Plonia:
    Wow wat een belevenis.
    Het wordt nu toch wel tijd voor de terugreis hihi.
    Nou weer veel plezier, en tot horens. Dikke knuffel van ons.
  4. Tiny:
    13 mei 2022
    Wat een prachtige foto’s die brug lijkt mij eng maar wel een belevenis nog heel veel plezier geniet ervan.